"Mystiskt problem".
(Jag tror inte att det är MS Office som förhindrar utskrift - det är något annat som stör) Du verkar även ha lite koll på situationen. (och kunna en del om datorer - toppen!)

1) Blir skrivarikonen gråad i LO? eller hamnar bara utskrifterna i skrivarkön?
Har du testat att skriva ut till PDF-fil? (dvs. till annan skrivare?)
Fungerar förhandsgranskning av dokumentet?
Gäller utskriftsproblemet alla programpaket i LO (Writer / Calc / Draw osv.)
Funderar om det kan vara något 32/64-bit problem mellan drivrutiner och program.

2) Testa att installera OpenOffice - uppstår samma fenomen?

Du verkar ha en trevlig skrivare med drivrutiner för även Linux (t.ex. Ubuntu) (Kan dock inte direkt säga om hela programpaketet kommer att fungera - rakt av. - och på svenska.) Allt det du gör med datorn skulle du förmodligen kunna utföra med Ubuntu som OS.

//Jan

Den 2019-11-30 kl. 11:19, skrev Annamaria Nelson:
Hej Jan och tack för ditt svar.
Jaaa, jag har den känslan att MS vill trötta ut mig med sin tjat. Jag har inte haft MsOffice sedan många år o inte på den dator jag använder sedan ca 3 år. Idag när jag tittade efter upptäckte ändå att i dagarna installerats en MsOffice program, nu har jag avinstallerat den. Att skriva ut LOffice doc. fungerar fortfarande inte. Har en Canon MG6450 skrivare och det har aldrig varit problem tidigare. Har en ganska kraftigt virusskydd F-Secure o märker ingen annan konstigheter...därför tveksam att datorn är infekterad.
Använder Win10 och LO den senaste 6,2
Använder datorn för att betala räkningar, maila, ev beställa något via nätet, skriver enkla dokument....alltså de nödvändigaste för dagens överlevnad .

Som sagt känns lite konstigt att just  LO dokument som inte går att skriva ut, men om jag gör om till en vanlig text....kopierar från dokumentet o klistrar in i en mail, skickar till mig själv, då går det bra att skriva ut.

tack för din engagemang
hälsningar
Annamaria Nelson

Den fre 29 nov. 2019 kl 23:29 skrev Jan Öhman <jan_ohman@yahoo.com <mailto:jan_ohman@yahoo.com>>:

    Hej Annamaria!

    Jag har också nyttjat LO många år.

    Den 2019-11-29 kl. 23:02, skrev Annamaria Nelson:
    >    Hej, vet inte om jag har hamnat på rätt ställe, om inte
    kanske någon kan
    > hjälpa mig att dirigera rätt.
    > Ok. mitt problem är: Har haft LibreOffice gratis version i många
    år och
    > mycket nöjd med. Brukar betala ändå när jag gör uppdateringar,
    för det
    > känns bra att göra.
    > Windows Office skickar påminnelsen hela tiden att jag skall
    ladda ner deras
    > office paket men jag vill inte.

    LibreOffice har bara en fri version, och vill man ekonomiskt stötta
    projektet är det säkert välbehövligt men frivilligt.
    Har du känslan att MS Office bara ger dig erbjudandet/påminnelsen,
    för
    att du inte använder deras program utan LO?
    Kanske finns någon annan orsak att du får erbjudandet från MS Office?
    Du kanske använd MS Office som student? eller en gammal Office
    version
    eller....

    > Ett nytt fenomen som har dykt upp i senaste tiden.... helt
    plötsligt kan
    > jag inte skriva ut mina dokument gjorda i Libre office alt annat
    går bra
    > att skriva ut, men om jag t.ex kopierar samma LibreO. dokument
    in i en mail
    > o skickar till mig själv , då går det bra att skriva ut.
    Vad använder du för skrivare?
    Gäller detta alla program i LO-paketet? (eller är det bara vissa?)
    Är du säker att det är Microsoft som skapar detta meddelande?
    > Känner mig nästan trakasserad av Windows, för ofta (inte
    alltid)  kommer
    > upp en jätteskylt över min dokument gjorda i LibreOffice att jag
    skall
    > beställa deras office paket som sedan tar flera steg att kunna
    klicka bort.
    Jag skulle börja med att se om datorn är drabbat av något virus /
    mask /
    trojan eller liknande.
    Ett program jag skulle rekommendera är Malwarebytes -
    https://www.malwarebytes.com/ (i första fall fria versionen)
    (Förutom windows egen brandvägg)

    Vilket Windows använder du?
    Version av LO?

    Jag skulle även testa Open Office - Möjligen lite stabilare, men har
    lite mindre finesser och funktioner.
    Båda går att ha installerade samtidigt, men de är inte helt
    kompatibla
    med varandra (ex. det går inte att kopiera mellan OO Calc och LO Calc)

    > Kan jag göra någonting för att slippa Windows?
    Beror helt på vad du använder datorn till.
    Om jag inte själv haft behovet av Windows (pga. andra program) skulle
    jag köra Linux versionen Ubuntu med t.ex. LO

    Annars är det kanske MAC som gäller (men tror inte LO finns för MAC -
    men jag kan ha fel....)

    > vänliga hälsningar
    > Annamaria Nelson
    Hälsningar Jan

-- For unsubscribe instructions e-mail to:
    Problems?
    Posting guidelines + more:
    https://wiki.documentfoundation.org/Netiquette