Hej Annamaria!

Den 2019-11-30 kl. 17:57, skrev Annamaria Nelson:
Hej Jan.
Kan väldigt lite om datorer, beror med vem man jämför sig med, mina väninnors datorproblem brukar jag kunna lösa 😊
1) tror att utskriften hamnar direkt i skrivarkön.

Enkelt att kontrollera - på flera sätt.
a) Oftast visas en skrivarikon längst ned till höger (vid klockan) när man skriver ut.
Om den ikonen öppnas, visas de dokument som du håller på att skriva ut.
(Om det inte ligger något dokument där, har dokumentet "försvunnit".)

b) Öppna och titta på alla installerade skrivare. (Kanske kan utföras på följande sätt.) - Om det finns ett förstoringsglas längst ned till vänster, till höger om "Start- knappen". Klicka på förstoringsglaset. - Skriv in .:  Skrivare (då kommer nog Skrivare och skannrar visas längst upp under bästa matchning) Beroende på inställningar kommer små ikoner eller stora ikoner visa alla installerade skrivare.
- Välj din skrivare!
- Titta i skrivarkön.

Nu får du kontroll ifall något skickas från, i ditt fall LO Writer till önskad skrivare. (Cannon eller PDF-skrivare eller...)

 PDF-fil går bra att skriva ut (har bara min Canon skrivare)
Förhandsgranskning fungerar.

Det medför att problemet förmodligen finns mellan Writer och Canon skrivaren.

Använder bara LO writer
Har 64 bits och har laddat ner samma LO program
Bra! (men kolla gärna de andra programmen)

2) tror inte jag vågar att installera Open Office, eller byta drivrutin känns som att nya problem som uppkommer i samb. med det har jag ingen kontroll över och då blir bara kaos för mig.

Inget stort problem - installationen fungerar på samma sätt som för LO-Office. Enkelt att avinstallera (men har man satt OpenOffice som huvudprogram för filändelserna, kan LO-Office behövas ominstalleras.
(Om man inte har koll på hur filändelserna manuellt kan hanteras)

Nu hoppas jag på självläkning 😉 Kan ibland fungera
Ibland är tiden en räddande ängel.

önskar dig en trevlig Advent
hälsningar
Annamaria

Önskar dig det samma!

Lycka till!

//Jan

Den lör 30 nov. 2019 kl 14:36 skrev Jan Öhman <jan_ohman@yahoo.com <mailto:jan_ohman@yahoo.com>>:

    "Mystiskt problem".
    (Jag tror inte att det är MS Office som förhindrar utskrift - det är
    något annat som stör)
    Du verkar även ha lite koll på situationen. (och kunna en del om
    datorer
    - toppen!)

    1) Blir skrivarikonen gråad i LO? eller hamnar bara utskrifterna i
    skrivarkön?
    Har du testat att skriva ut till PDF-fil? (dvs. till annan skrivare?)
    Fungerar förhandsgranskning av dokumentet?
    Gäller utskriftsproblemet alla programpaket i LO (Writer / Calc /
    Draw osv.)
    Funderar om det kan vara något 32/64-bit problem mellan
    drivrutiner och
    program.

    2) Testa att installera OpenOffice - uppstår samma fenomen?

    Du verkar ha en trevlig skrivare med drivrutiner för även Linux
    (t.ex.
    Ubuntu)
    (Kan dock inte direkt säga om hela programpaketet kommer att
    fungera -
    rakt av. - och på svenska.)
    Allt det du gör med datorn skulle du förmodligen kunna utföra med
    Ubuntu
    som OS.

    //Jan

    Den 2019-11-30 kl. 11:19, skrev Annamaria Nelson:
> [...]
    många
    >     år och
    >     > mycket nöjd med. Brukar betala ändå när jag gör uppdateringar,
    >     för det
    >     > känns bra att göra.
    >     > Windows Office skickar påminnelsen hela tiden att jag skall
    >     ladda ner deras
    >     > office paket men jag vill inte.
    >
    >     LibreOffice har bara en fri version, och vill man ekonomiskt
    stötta
    >     projektet är det säkert välbehövligt men frivilligt.
    >     Har du känslan att MS Office bara ger dig
    erbjudandet/påminnelsen,
    >     för
    >     att du inte använder deras program utan LO?
    >     Kanske finns någon annan orsak att du får erbjudandet från
    MS Office?
> [...]
    men har
    >     lite mindre finesser och funktioner.
    >     Båda går att ha installerade samtidigt, men de är inte helt
    >     kompatibla
    >     med varandra (ex. det går inte att kopiera mellan OO Calc
    och LO Calc)

    >     > Kan jag göra någonting för att slippa Windows?
    >     Beror helt på vad du använder datorn till.
    >     Om jag inte själv haft behovet av Windows (pga. andra
    program) skulle
    >     jag köra Linux versionen Ubuntu med t.ex. LO
    >
    >     Annars är det kanske MAC som gäller (men tror inte LO finns

-- For unsubscribe instructions e-mail to:
    Problems?
    Posting guidelines + more:
    https://wiki.documentfoundation.org/Netiquette